Vill inte gå upp i vikt

Hej alla söta
 
 
Idag var jag och Mattias på MVC, var såklart helt skräckslagen inför tömningen av blodet (ja, det låter dramatiskt). Men de tog faktiskt hela 3 rör med blod.
 
Så, när jag kom dit så berättade jag hela min dramatiska upplevelse av detta och så klart ville de lugna mig. Hur gjorde de?
 
Jo, det sade att de ville klämma och känna lite för att se om de kunde finna några blodkärl. Javisst, tänkte jag. Det är väl inte så farligt att klämma och känna lite.... men när de ändå var igång, såklart skulle de även sticka mig.... gudars! Tur att jag inte var beredd på det för annars hade jag varit så nervös. Men pärldroppar av svett rann ändå i mitt ansikte... Mattias var helt fascinerad av att det kunde rinna så fort. 
 
Efter ett glas vatten kände jag mig bättre.
 
Som alla andra smårunda vackra gravida kvinnor, är jag superrädd för att bli ett av de dära praktexemplaren som går upp 15-30 kg och blir en stor tunna... det vill man inte. Så jag har hittat detta:
 
barnet 3,4 kg
moderkakan 0,7 kg
fostervatten 1 kg
livmodervägg 1 kg
brösttillväxt 1 kg
ökad blodmängd 1,4 kg
ökad vätskemängd 1,5 kg
mammans fettdepåer 3 kg

Totalt 13 kg

Källa: Boken "ett barn blir till" Lennart Nilsson och Lars Hamberger
 
Så allt över 10 kg är rent fett.. nu är det bara att fortsätta att äta hälsosamt och träna. För jag tänker fan inte bli fetare än vad jag redan är. ALDRIG! Jag vägrar. Totalt vägrar.
 
Hoppas detta gjorde att mina gravida vänner känner sig lite bättre, har du alltså gått upp 10 kg och är i slutet av din graviditet. Ge dig själv en klapp på axeln - you did it!
 
Puss på er

Kommentarer
Postat av: Louise

Glöm inte att alla barn och alla kroppar är olika, så stirra dig inte blind på dem siffrorna :)

Svar: Sant, sant! Men man vill ändå göra det man kan för att inte skaffa sig allt för många extrakilon. Man skall ju bli av med dem också :)
Johanna

2013-03-20 @ 17:16:16
Postat av: Anonym

Tycker du fokuserar för mycket på vikten än vad din bebis verkligen behöver!

Svar: Sant! Du har så rätt, vilket jag också tänkt på. Dock skall man inte sitta på rumpan och låta kilona flöda för mycket. Ett litet getöga måste man slänga på portionstallriken. Med vardaglig motion och hälsosam mat kommer man långt. Man skall inte gå ned i vikt när man är gravid. Men barnet väger cirkus 40 gram nu och blodflödet har ökat med 1 kg. Samt vatten och lite annat. Så normalt är ungefär 3 kg nu. Jag har gått upp 4 kg. Så ett kg extra ;)
Johanna

2013-04-05 @ 09:59:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0