Att invänta sin död

Hej!
 
Ett intressant reportage har inletts på Aftonbladet av Carina Bergfeldt som jag varmt kan rekomendera. Det handlar om att följa fångar i USA som dömts till döden in i det sista. Det är intressant då Sverige talat mycket OM det skall bli lagligt i Sverige att dömas till döden. Vad anser ni?
 
http://bloggar.aftonbladet.se/enveckameddoden/2013/07/om-en-vecka-ska-jag-do/
 
http://bloggar.aftonbladet.se/enveckameddoden/,
 
Läs dettta. Den ovanstående länken handlar om en man som har en vecka kvar att leva. Den understa om en man som suttit i fängelse i 18 år efter att ha blivit dömd att mörda 6 personer. Han har fått två dödsdatum, men varje gång har det skjutits upp. Nu har han fått 9 000000 kr i skadestånd efter att ha blivit rentvådd morden.
 
(Jag mår illa av dessa bilder)
Det jag frågar mig är "kompenserar verkligen den summan pengar 18 år?", efter att ha suttit insolerad i 22 h om dagen i en liten cell, med endast en säng och en toalett. Med endast 2 måltider om dagen. Fångarna berättar hur cellkambraterna blir galna. Att de kletar sin egen avföring i ansiktet som krigsmålningar, skär av sig kroppsdelar och hänger sig.
 
Det kan ta upp till 11 år i väntan på sitt dödsstraff. Varför avtjäna både fängelse och dödsstraff? Varför bestraffa med död? Dubbelmoral. Jag förstår inte det. Hur går det ihop? I Texas i USA är upp till 70 % oskyldiga som döms till straff. Är inte det en oerhört hög siffra för att behålla ett sådant här straffsystem? Någonstans håller det uppenbarligen inte? Om det nu nödvändigtvis måste ha dödsstraff, försvåra det att ge ut. Ge fången en möjlighet att rentvå sig och låt dem inte sitta insolerade i flera år innan det sker. Snacka om att sparka på någon som redan ligger.
 
Det är aldrig okej att döda. Det skall även staten visa. Föregå med ett gott exempel. Ibland älskar jag Sverige.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0