Näthat och mobbing

 
Såg ett väldigt intressant avsnitt av uppdrag granskning idag. Där de tog upp näthat, mobbing och skillnader på förmåga att kunna bemöta olika hot och synpunkter i olika åldrar.
 
Om jag jämför med mig och mina egna erfarenheter, såg jag tydliga likheter genom mina få år i livet. Det jag såg var hur lätta yngre människor var att påverka och tystas. De är lättare att manipulera eller skrämma en yngre människa. Då de kanske inte har fått verktygen eller självförtroendet att kämpa för sina åsikter. 
 
När jag var liten och någon inte höll med om vad jag ansåg, frågade jag mig själv direkt "oj, varför såg jag inte detta?" eller "har jag fel i hur jag reagaerar eller känner?", "är jag den personen de påstår att jag är?". Min åsikt var väldigt enkel att förändra. Idag krävs det mer. Självfallet är jag inte omöjlig att påverka. Jag tror ingen är omöjlig att påverka, eller omöjlig att tystas. Men jag vågar åtminstone stå för min ursprungliga åsikt. Jag vågar diskutera för den, lägga fram mina argument eller berätta om hur jag upplever att min sanning om situationen är. Jag anklagar inte mig själv först. 
 
Sen har mina föräldrar uppfostrat mig på sådant vis att man alltid skall se hela perspektivet. Ju fler ögon som finns, ju klarare bild kan framställas. När jag exempelvis bråkat med en vän eller pojkvän om något, bemötte aldrig mina föräldrar mig med "tycka synd om synen". Vet inte hur jag skall uttrycka mig med andra ord. Utan det sade alltid "jaha, hur var din roll i det hela?". Tillsammans målade vi upp en bild ur olika perspektiv, från olika synhåll bland det inblandade, vilket kunde öka min förståelse och empati. 
 
Ibland kan man bli så fast i sin egen sanning att andras inte får plats. Vilket man skall försöka undvika. Detta har gjort att jag kan ta emot kritik på ett bättre sätt nu än vad jag kunde när jag var liten.
 
Kallar någon mig hora, så vet jag att det inte stämmer. Jag har kunskap om vad hora betyder och vet att jag aldrig skulle sälja min kropp. Kallar någon mig slyna, skulle jag aldrig ta åt mig av detta heller. Jag är ingens sexslav och om man googlar på slyna kommer folk förstå vad jag menar. Slampa, vet jag att jag inte är. Jag har legat med färre personer än vad många har. Och det finns ett enkelt svar på det. Jag gillar inte främlingar, jag är en förhållande tjej och trivs inte med att personer som jag inte känner rör vid mig.
 
Skulle någon säga att jag är ful, äcklig osv, så brukar jag tänka att personen förmodligen har en jävligt dålig dag. Att den har en annan uppfattning om skönhet än mig och det är okej. Skulle alla tycka att alla är snygga eller fantastiska hela tiden så skulle det aldrig uppstå problem? 
 
Vem som helst får tycka vad fan dom vill om mig. Jag är helt okej med det. Vare sig det handlar om mina val i livet, mina åsikter eller om vilka människor jag valt att spendera min levnadstid med. Bara jag vet vem jag är.
 
Det enda jag inte kan ta, som jag har gemensamt med alla personer i avsnittet hos uppdrag granskning är hot om liv. Eller hot om sex, eller saker folk vill göra mot dig mot din vilja. INGEN, då menar jag INGEN, skall få dig göra saker du känner att du inte vill. Vare sig det handlar om att berätta saker om dig själv, eller träffa, eller ha sex, eller ens göra saker. Ingen ska få dig att känna att din åsikt inte räknas. Tillåt ingen att göra så mot dig, ingen ska få ta din röst eller kropp. 
 
Näthat finns det gott om och det kommer aldrig försvinna. Människor kommer alltid tro att de har större friheter än vad de har och det finns egentligen inget vis vi kan skydda oss från detta. Det enda du kan göra är att bestämma dig för vad som skall få påverka dig och ta din energi.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0