Rökning dödar

 
 
 
En liten demostration av vad jag tycker om rökning. Till hjälp har jag min underbara vän (som idag fortfarande är rökare) Louise Johansson.
 
Jag har faktiskt (seriöst) drömt ett flertal gånger om att jag dör i cancer på grund av rökning. Skillnaden är att jag röker inte? MEN, det är sjukt många som dör varje år av passiv rökning. Vi får alltiså i oss rök, utan att vi själva har valt det?
 
Efter en slutsats av WHO, dör 600 000 personer om året av passivrökning, av dessa är 165 000 barn. Detta betyder att 1 person av 100 dör i rökning i världen, hela tiden.
 
Jag citerar "Nästan 60 procent, 379.000, av dem som dör av passiv rökning dör i olika hjärtåkommor, 165.000 dör av sviktande andningsförmåga, 36 900 av astma och 21.400 av lungcancer. Passiv rökning är, speciellt för barn, en mycket vanligare dödsorsak i fattiga länder än i rika. I höginkomstländer i Europa dog 71 barn och 35 388 vuxna i följder av passiv rökning." 1
 
Forskarna yrkar på förbud mot rökning i offentliga miljöer för att minska dödsrisken för icke-rökare. Vi har inte valt det!
 
"I Sverige beräknas antalet offer för passiv rökning ha minskat från ungefär 500 till runt 200 om året genom lagen om rökförbud på krogen"1
 
Dock har ju till exempel Lipz i Trollhättan ett rökrum, vilket betyder att alla krogar inte förbjuder rökning inomhus.
 
Jag som icke-rökare, tycker att detta är helt ofattbart. Här under finns lite länkar, som jag tycker är värda att kika på.
 
Källa:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0